úterý 23. října 2007

Porovnání focení RAW vs. JPEG

Na téma RAW vs. JPEG toho bylo napsáno hodně a píše se stále dál. A názory se různí. Už více než rok se snažím zjistit, do kterého tábora se zařadit. O posledním víkendu jsem udělal asi třetí větší pokus, ve kterém jsem si své názory trochu protřídil. Narazil jsem na toto téma i s kamarády a chtěli vidět nějaké srovnání. Tak tady je...

Totiž, jakmile si člověk pořídí zrcadlovku, získává oproti typickému kompaktu možnost ukládat obrázky ve formátu RAW. Někdo to dokonce vidí jako "ten hlavní důvod, proč jsem si koupil/a zrcadlovku". Třeba zde a diskuze pod článkem. Určitě je to potřeba zvážit. Přece, když už to ten foťák umí, proč to nevyužít, když chci dělat nej nej fotky.

Stále jsem se nemohl rozhodnout, jestli na tom, že můžu editovat fotky tak, jak vylezou z čipu, něco přeci jen nebude. Doposud jsem totiž zatvrzele fotil do JPEGu (věřte nebo ne, dokonce ve Standard kvalitě). Udělal jsem dřív několik malých pokusů, ale nikdy se mi nezadařilo z RAW fotky dostat něco úžasného. Ondřej mi poradil dobrý (a hlavně free) program na zpracování RAW obrázků, RawShooter Essentials 2006 (dále jen RSE). Dělá se s ním vážně dobře, můžu doporučit dál. Ten od Canonu je děsný. Dobrý soft je určitě jeden plus bod pro RAW. Ale přejděme už k výsledkům.

Podnikl jsem s kamarády nedělní výlet do Voděradských bučin. Je podzim, a stromy, které tam rostou - překvapení: jsou to hlavně buky - slibují krásné barvy. Na druhou stranu bylo oblačno až zataženo, občas vysvitlo Slunko, tmavý les, tedy světelné podmínky poměrně obtížné. Přepálení oblohy se dá čekat skoro na každé fotce. Situace, kde by RAW mělo ukázat své výhody. A jak to dopadlo? Pro srovnání jsem vybral dvě fotky. Nejsou špatné, možná bych měl experimentovat s nepovedenými fotkami ve snaze je "zachránit", ale já prostě nepovedené fotky okamžitě mažu a nechci se s nimi zdržovat. Mám tu obě fotky ve čtyřech vydáních - nejdřív jako originál JPEG z foťáku, originál RAW z RSE, upravený JPEG v PaintShopPro (v zásadě jen funkcí Smart Photo Fix) a konečně upravený RAW z RSE (cca 6 hejbátek na kontrast, saturaci, ap.). Můj závěr najdete pod obrázky...

Orig JPEG

Orig RAW

Edit JPEG

Edit RAW


-------

Orig JPEG

Orig RAW

Edit JPEG

Edit RAW



Vložení fotek se mi moc nepovedlo. Jsou dost malé, ale když na ně kliknete, ukáží se ve větším rozlišení.

Co mě zarazilo hned na první pohled, a co je i na těchto prťavých náhledech vidět, je fakt, že RSE RAW obrázky udělal příšerně nesyté (jak je v imagingu opak pro sytý?). Musel jsem si chvíli hrát, než jsem dosáhl výsledku, se kterým jsem byl spokojen. Jaké bylo mé překvapení, že jsem paradoxně došel k tomu, co udělal foťák sám od sebe při ukládání do JPEGu! Po drobné úpravě JPEGu v PSP jsem na prvním případě dosáhl v podstatě téhož výsledku jako RSE z RAW. Jedině kmeny z RAW netonou v černi tak, jako v JPEGu. Možná se to ale dá přičíst tomu, že se foťák snaží dělat atraktivní kontrastní fotky plné barev, kdežto RSE je konzervativnější, nebo jej neumím používat.

Druhá čtveřice dopadla podobně, ač se to na první pohled nezdá. Opět originál RAW na můj vkus postrádal sytost, ale po chvíli hraní se mi jej povedlo projasnit (možná až moc). JPEG z foťáku také podle mě nepostihoval můj dojem z bučin, tak jsem se snažil udělat něco podobného jako s RAW a vcelku se to povedlo, i když celkově fotka vychází víc do oranžova. Podstatnější se mi ale zdá, že z RAW se povedlo dostat o něco víc ze stínů. To však částečně přičítám nedostatčné trpělivosti v PSP.

Závěr
Zjistil jsem podstatnou věc. I když mám kvalitní software, jakým RSE ve své třídě bezesporu je, musím si při konverzi dlouho hrát s parametry, abych dosáhl uspokojivého výsledku. Naneštěstí z JPEGu to mám hned, skoro bez úpravy. Stíny a přepaly v tomto případě nebyly tak důležité, takže jsem JPEG trochu zvýhodnil, ale jak jsem psal na začátku, když jsem si doposavad hrál se špatně exponovanými fotkami, vždy do dopadlo tak, že jsem je nakonec smazal. Totéž očekávám i v případě RAW.

Spousta fotografů na RAW nedá dopustit. Z mého pohledu se však jen snaží získat pocit dobře odvedené práce, když musí doma trávit hodiny u svého nadupaného počítače úpravami svých fotek. Ale zas je to může bavit, každý jsme jiný. Zcela se ztotožňuji s fotografickým guru Kenem Rockwellem, který píše, že on fotí do JPEGu (viz odstavec dole zde). Lepší je ten čas strávit venku focením, hledáním krásných motivů, jít dřív spát, ráno stihnout východ Slunce a tak...

Budu i nadále fotit do JPEGu. Následující nevýhody RAW jsou pro mě stále kritické:
  • Je pomalé. Při focení i při zpracování. Vše trvá několikanásobně déle.
  • Je velké. Zabírá na kartě 8x víc prostoru (taky že mi během výletu došla karta už v půlce). Při zálohování dat potřebuju víc médií, nebo zálohovat jen JPEGy.
  • Musím každou fotku zpracovat. JPEG můžu v ideálním případě nechat tak, jak vylez z foťáku.
  • Programy, které pracují s RAW formáty všech výrobců foťáků, nejsou z 90% zdarma a je jich oproti popularitě JPEGu hrstka.
Dost možná je to celé tím, že jsem jen mírně pokročilý amatér. Kdybych se focením živil, a dělal nějakou důležitou zakázku, mluvil bych jinak. Zatím to vidím tak, že při focení musím hlavně hledat, vidět, myslet, komponovat.

Doufám, že mě za tento příspěvek nebude nikdo na ulici ani v práci fyzicky napadat ;-)

1 komentář:

Honza řekl(a)...

Jeste bych doplnil, ze jsem test provedl o nekolik dni pozdeji s fotkami, ktere by mely byt pro RAW jako strorene - v noci, ostre svetlo na castech objektu. Nemel jsem cas na poradne srovnani, ale na prvni pohled mi proslo, ze v RAW o moc vic neni. Asi je to fotakem ;-) Obcas to jeste zkusim.